S dlouhotrvající ekonomickou krizí se zvyšuje i počet uchazečů na vypsané pracovní místo. Není výjimkou rozeslaných 50 e-mailů bez výsledků. Špatná nálada se prohlubuje a vy se ptáte sami sebe? Je to mnou? Mám vůbec šanci? Odpověď zní jednoduše. Nemůžete za to a jediný způsob jak své šance ovlivnit, je mít dobrý životopis. Takový, který působí profesionálně, obsáhle i odlehčeně.

Životopis často bývá nazvaný zkratkou CV, neboli Curriculum Vitae. Většinou je požadovaný strukturovaný životopis. Tedy životopis sepsaný v jednoduchých odrážkách, které umožní personalistovi přečíst co nejvíc životopisů najednou. Curriculum Vitae totiž původně byl skutečný „elaborát“ psaného textu, který obsahuje nejrůznější detaily. Naopak s požadovaným strukturovaným životopisem není jednoduché mezi tou „tunou“ dalších uchazečů zaujmout.

Jak už bylo řečeno, personalista bojuje o čas. Proto musíte být velmi výstižní a struční. Vaše CV by nemělo obsahovat více než dvě, tři stránky (až na vysoké pozice, na které se hlásí menší počet uchazečů a i požadavky na životopis jsou konkrétnější). Můžete si na internetu stáhnout jednu z mnoha volně dostupných šablon. Doporučujeme však, abyste se jí maximálně inspirovali, nechcete přece, aby vaše „vizitka“ byla na první pohled totožná s desíti dalšími. Nechme stranou motivační dopis, který je sám o sobě tématem na obsáhlý článek, pojďme se podívat na jednotlivé položky životopisu. Které jsou nezbytné a bez kterých se můžete obejít, když bojujete s místem?

Základní údaje

Vyplňte jen ty nejdůležitější. Jméno, věk, kontakt. Pro personalistu není důležité, jestli jste se narodili v Českých Budějovicích, nebo v Horní Dolní, ale kolik vám je let. S tím bude personalista kalkulovat. Dokázal uchazeč něco vzhledem ke svému věku? Vyplatí se firmě jej zaučit (např. před důchodem)? V kontaktu zmiňte e-mailovou adresu a telefonní číslo. Pozvánka na pohovor může přijít oběma kanály, a když má někdo velký počet životopisů v e-mailu, jednodušeji si na Vás vyhledá kontakt.

Doplnit dále můžete, jste-li svobodní, ve svazku, jestli máte děti. Bohužel obzvláště u žen bude rodina (nezákonně!) chápaná jako handicap. Stejně negativně zapůsobí stav rozvedený / rozvedená s dětmi. Dejte třeba při budoucím pohovoru najevo, že o místo stojíte natolik, že jste připravení řešit krizové situace (denní vyzvedávání ze školky, nemocné děti apod.).

Vzdělání

Ve vzdělání se jednotlivé zkušenosti vyplňují od konce. Neuvádějte základní školu, pokud střední škola není z odborného hlediska významná, vynechte ji také. Například, když se ucházíte na místo v nakladatelství a vystudovali před vysokou školou knihkupecký obor, pochlubte se s ním. Naopak, jste-li absolventem medicíny, není potřeba uvádět gymnázium.

Dosavadní pracovní zkušenosti

Tohle je prostor, kde se můžete skutečně prodat. Jednotlivé pracovní pozice srovnejte opět od poslední, pokud jste v pracovním procesu dlouho, není potřeba uvádět všechny pozice. Lze se na ně doptat přímo u pohovoru. Z posledních let však vyjmenujte všechny, dejte pozor, aby časově navazovaly. Neomezujte se na pouhé jméno společnosti a název pozice, ale vyjmenujte projekty, na kterých jste v rámci zaměstnání pracovali, všechny zajímavé zkušenosti, stáže, firemní školení.

V životopise se obecně pozicím nadsazuje. Starali jste se o provoz kanceláře? Použijte termín office manager a do výčtu zadávaných úkolů neopomeňte používat termíny je organizace meetingů, pořádání firemních eventů a podobně. Není vhodné se naopak příliš přecenit, protože z osobního pohovoru, nebo v rámci získaného zaměstnání se můžete ztrapnit.

Přečtěte si:   Jaké jsou novinky v oblasti moderních platebních metod?

Ostatní

Zahrňte sem své ostatní schopnosti. Úroveň práce na počítači neoznačujte jako standardní, nebo uživatelské, to může být i úroveň dítěte školou povinného. Zkuste vyjmenovat konkrétní softwarové nástroje a zapůsobte svým smyslem pro přesnost (sada Office 2010), nezapomeňte zmínit i zkušenost s Internetem.

Do této položky patří i vaše schopnost komunikovat v cizím jazyce. Jazyky jsou dnes nejčastěji zkreslenou položkou. Pokud je v požadavcích na pracovní pozici „angličtina slovem i písmem“ a vy jste sotva pokročilí, nezkoušejte do životopisu lhát. Může se vám stát, že při ústním pohovoru pojednáte o svých zkušenostech v minulém zaměstnání a personalista řekne: „Děkuji a teď vás poprosím, zopakujte to v anglickém jazyce…“

Zájmy

Do této „kolonky“ byste měli uvést koníčky, které budou mít nějakou návaznost na vaše potenciální zaměstnání, nebo něco, čím zaujmete. Když se hlásíte na pozici account managera v reklamní agentuře, jistě zapůsobí, když v zájmech uvedete fotografování nebo grafiku, neboť je vždycky jednoduší přicházet do styku s prací, kterou už dobře znáte. Nevíte o focení a Illustratoru nic? Nevadí. Napište, že se se věnujete kittingu, nebo že jste instruktorem autoškoly. O tom, že rádi vaříte, koukáte na televizi a venčíte svého psa, se nezmiňujte. Opět platí, že na vyloženě vzdušné zámky se zase hodně brzy přijde.

Co do životopisu skutečně nepatří

Buďte věcní, nepoužívejte žádné osobní a emotivní termíny. Stejně tak není vhodné se jakkoliv kasat (ať už jde o pracovní zkušenosti: „Byl jsem součástí týmu s nejlepšími výsledky…“, nebo zájmy: „golf, charitativní projekty…). Do životopisu neuvádějte své platové představy (podmínky). To je věc osobní komunikace s případným nadřízeným a připravte se, že se „nacenit“ budete muset.

Čeho životopisem dosáhnout

Co je skutečným účelem životopisu? Informovat svého potenciálního zaměstnavatele kdo jste, co jste dělali a co umíte. Protože už víme, že personalista nabídky spíš „projde“, než že by si každý pečlivě přečetl, je zřejmé, že se hodí použít fotografii. Budete tak líp zapamatovatelní. Ptáte se – neodradí někoho můj vzhled? Nebudu příliš starý / ošklivá? Možná skutečně ano, ale ušetříte si tím další krok, zbytečný pohovor, kde se s pověřeným pracovníkem firmy stejně setkáte a jeho názor jen těžko změníte.

Nakonec připojujeme desatero, kterým se u životopisu držet.

1. Vytvořte si nový životopis pro každý typ zaměstnání nebo pozici. Samozřejmě, že ve výsledku nebudou příliš rozdílné, ale každý detail může rozhodnout.

2. Projděte si webové stránky firmy, do které se hlásíte a snažte se svůj životopis přizpůsobit její filozofii a potřebám.

3. Životopis musí působit, že je napsaný pro konkrétní poptávku na klíč a vy stojíte jen a jen o tuhle pozici. Stejně tak oslovení, vytvořte jej originálně, kde jednou větou vysvětlíte, proč vás nabízená práce zaujala.

4. Životopis by měl mít jasnou strukturu, přehlednou grafickou i textovou úpravu a délku přiměřenou věku a zkušenostem.

5. Klíčová fakta zvýrazněte tučným písmem.

6. Text si nechte zkontrolovat, jestli neobsahuje chyby. Často je ve svém vlastním rukopisu nenajdete.

7. Neuvádějte do životopisu ani do průvodního dopisu očekávanou výši platu, pokud k tomu nejste přímo vyzváni.

8. V životopise neuvádějte lži.

9. Pište srozumitelným a stručným jazykem.

10. Životopis vás má posunout k pohovoru, tedy do druhého kola boje. Nechte si nějakou munici v rukávu 😉

Zajímavé články na Kvalitní CeZet

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *